10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

[ad_1]

اگرچه سرطان روده بزرگ در حال حاضر یکی از شایع ترین سرطان ها در جهان است، اما راه هایی برای کاهش خطر وجود دارد.

به گزارش ایسنا و به نقل از سایتک دیلی، سرطان روده بزرگ نوعی سرطان شایع است که در تعداد زیادی از مرگ و میرهای مرتبط با سرطان نقش دارد. علل سرطان روده بزرگ عبارتند از کمبود فیبر در رژیم غذایی، مصرف بیش از حد چربی، گوشت فرآوری شده، ورزش ناکافی، چاقی، سیگار کشیدن و مصرف الکل.

اگر نگران سرطان روده بزرگ هستید، این گزارش را بخوانید. در اینجا چند نکته برای کمک به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وجود دارد.

از کشیدن سیگار خودداری کنید

تنباکو می تواند باعث انواع سرطان شود زیرا حاوی مواد شیمیایی است که به DNA آسیب می رساند. بنابراین، اگر سیگار می کشید یا تنباکو می جوید، در خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارید. تنباکو نیز بسیار اعتیادآور است و ترک آن را بسیار دشوار می کند. با این حال، محصولات زیادی وجود دارند که می توانند به شما در ترک سیگار کمک کنند. به عنوان مثال، می توانید از برچسب های نیکوتین یا آدامس برای کمک به ترک سیگار استفاده کنید.

از مصرف الکل خودداری کنید

برخی افراد دوست دارند الکل بنوشند تا به آنها کمک کند مشکلات را فراموش کنند، اما مصرف منظم الکل می تواند منجر به مشکلات دیگری شود که یکی از آنها افزایش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ است.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

اگر سرطان روده بزرگ نمی خواهید از الکل خودداری کنید. اگر به الکل معتاد هستید، به پزشک خود مراجعه کنید تا به شما کمک کند این نوشیدنی مضر را برای همیشه متوقف کنید.

کنترل وزن

افرادی با شاخص توده بدنی 30 یا بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان کولون اولیه هستند. اگر طبق استانداردهای پزشکی چاق هستید، تمام تلاش خود را بکنید تا شاخص توده بدنی خود را به کمتر از 25 کاهش دهید. این می تواند خطر ابتلا به سایر سرطان ها را نیز کاهش دهد.

یک رژیم غذایی کامل را دنبال کنید

اگر یک رژیم غذایی کامل داشته باشید، کنترل وزن راحت تر خواهد بود. داشتن یک رژیم غذایی کامل شما را کمتر مستعد ابتلا به برخی از انواع سرطان از جمله سرطان روده بزرگ می کند. یک رژیم غذایی کامل شامل غلات فرآوری نشده، میوه ها، سبزیجات، غلات، آجیل و پروتئین های بدون چربی مانند ماهی یا گوشت سفید است.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

فیبر اضافی مصرف کنید

هرچه فیبر بیشتری در رژیم غذایی خود بگنجانید، روده های شما منظم تر خواهند بود. تخلیه منظم روده از قرار گرفتن آنها در معرض بیماری جلوگیری می کند و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش می دهد. مطمئن شوید که رژیم غذایی شما حاوی مقدار زیادی میوه، سبزیجات و سایر غذاهای غنی از فیبر مانند آجیل و غلات کامل است. غلات کامل، لوبیا، کلم بروکلی، ذرت بو داده، سیب و میوه های خشک سرشار از فیبر هستند.

از غذاهای چرب پرهیز کنید

اگر مقدار زیادی چربی های حیوانی اشباع شده یا روغن های گیاهی مصرف کنید، احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ بیشتر است. این افزایش خطر به این دلیل رخ می دهد که چربی اضافی تعادل اسیدهای صفراوی را در طول فرآیند گوارش تغییر می دهد. این عدم تعادل منجر به ترشح هورمون هایی می شود که باعث رشد سلول های سرطانی در روده بزرگ می شود. بنابراین، باید مراقب باشید که چه مقدار گوشت چرب می خورید. بیش از یک یا دو وعده گوشت چرب در هفته مصرف نکنید.

از خوردن گوشت فرآوری شده خودداری کنید

مصرف بیش از حد گوشت فرآوری شده خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش می دهد. گوشت های فرآوری شده شامل بیکن، سالامی، سوسیس، گوشت گاو، هات داگ و گوشت های مورد استفاده در غذاهای لذیذ است. فرآورده های گوشتی فرآوری شده حاوی نیترات هستند و پس از مصرف آنها، بدن شما نیترات های موجود را به مواد شیمیایی تبدیل می کند که منجر به سرطان می شود. اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، محصولات گوشتی فرآوری شده را به ندرت مصرف کنید یا به طور کلی از آنها اجتناب کنید.

اگر در مورد کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ جدی هستید، گیاهخواری یا “وگان” را در نظر بگیرید. هرچه گوشت کمتری بخورید، سلامت روده بزرگ شما بهتر خواهد بود.

ورزش منظم

وقتی به طور منظم ورزش می کنید می توانید وزن خود را مدیریت کنید. اگر شاخص توده بدن شما در محدوده طبیعی باشد، خطر ابتلا به سرطان، از جمله سرطان روده بزرگ، کاهش می یابد. ورزش منظم همچنین میزان آنتی اکسیدان ها را در جریان خون افزایش می دهد و DNA را ترمیم می کند. اگر نمی خواهید به سرطان مبتلا شوید، باید حداقل 30 دقیقه در روز ورزش کنید.

10 راه برای جلوگیری از سرطان کولورکتال

معاینات منظم

اگر می خواهید از سرطان روده بزرگ پیشگیری کنید، باید به طور منظم کولونوسکوپی انجام دهید. معاینات منظم به ویژه برای افراد چهل و پنج سال به بالا اهمیت دارد. اگر بین 45 تا 75 سال سن دارید، راه حل معقول این است که هر 5 تا 10 سال یکبار غربالگری کنید. غربالگری منظم خطر ابتلا به سرطان کولورکتال را در مراحل اولیه تشخیص می دهد و شانس زنده ماندن شما را افزایش می دهد.

شاد زندگی کن

پیروی از دستورالعمل های این مقاله یک چالش خواهد بود. برای داشتن یک سبک زندگی سالم در دنیایی پر از وسوسه، به مقدار قابل توجهی اراده و نظم شخصی نیاز دارید. بنابراین منطقی است که سبک زندگی خود را تغییر دهید. کارهایی که انجام می دهید بیهوده نخواهد بود. با انجام اقدامات صحیح برای کاهش شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ و سایر سرطان ها، احتمال اینکه زندگی طولانی، شاد و بدون درد داشته باشید و در سنین بالا بمیرید، بیشتر می شود.

انتهای پیام

[ad_2]
Source link

درباره ی admin_asooweb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.